15 mei 2007

De Pitch !


Beste zigeuners,

ik kan het niet laten, als fiere auteur, ook de inhoud van onze Pitch even de posten:


Zigeuners der Kunst
Doelstelling
Missie
Onze strategie die uit drie peilers bestaat:
TV over Kunst
Kunst naar TV
TV als Kunst
Conclusie

Doelstelling
“Kunst dichter bij de mensen brengen”.
We zijn met onze groep over het gegeven Kunst gaan nadenken en we zijn tot een aantal vaststellingen gekomen. Vanuit die vaststellingen hebben wij onze vragen geformuleerd:
Ø “Is het nodig Kunst dichter bij de mensen te brengen?”
Ø ”Kan TV Kunst zijn?”
Ø “Kunnen we de reputatie van Kunst verbeteren?”
Ø ”Is er behoefte aan Kunst-TV?”
Kunst wordt tegenwoordig alleen nog maar gesmaakt door een selecte groep mensen. Wij vinden dat spijtig, want dat zorgt er ook voor dat Kunst op zich weinig toegankelijk is. In sommige kringen wordt Kunst zelfs al als elitair beschouwd.Is dat wel terecht?Het creëert in elk geval geen uitgesproken positieve reputatie voor de Kunst in het algemeen.

We zijn tot het besluit gekomen dat we wel degelijk een gefundeerde poging wilden ondernemen om Kunst dichter bij de mensen te brengen.

Missie
Wat willen we dus concreet ondernemen?Eerst en vooral willen we bij het grote publiek interesse opwekken voor Kunst. Dat wil zeggen: alle kunstvormen die er bestaan: beroemde of onbekende, vergeten of onbeminde Kunst,...
We willen dit doen door het publiek rechtstreeks te confronteren met Kunst. Zodat ze er niet onderuit kunnen en hun interesse (hopelijk) gewekt is.
We willen ook trachten de toegankelijkheid van de kunstwereld te vergoten.

Hoe verwezenlijken?
Om dit te verwezenlijken zijn we ons gaan toespitsen op 3 (volgens ons) essentiële peilers.
TV over Kunst
Kunst naar Tv
TV als Kunst

TV over Kunst
Onze eerste peiler is dus TV over Kunst.
Het spreekt voor zich: we willen dus, op de zender, die een andere groep van onze klas creëert, een aantal programma’s plaatsen.
Dat kunnen reportages zijn over kunstenaars, musea of tentoonstellingen.
Dat kunnen kunstjournaals zijn die op een toffe, vlotte en toegankelijke manier het nieuws brengen uit de kunstwereld.
Het kunnen ook specials zijn die zich volledig toespitsen op een bepaalde kunstenaar.

Een voorbeeld van iets wat we hier rond bedacht hebben in de klas is een concept voor een TV-programma getiteld: Zigeuners van de Kunst.Een kunstenaar van België reist in het programma met de presentator naar een onbekende bestemming in een ander continent. Hij wordt daar geconfronteerd met een lokale kunstenaar. Samen krijgen zij de opdracht hun krachten te bundelen en een kunstwerk te maken, dat op het einde van de aflevering aan een publiek zal voorgesteld worden.
Het concept op zich heeft wat weg van reeds bestaande reality-programma’s, maar het is juist dat wat de drempel voor de toeschouwer moet verlagen om naar het programma te kijken.

Kunst naar TV
Kunstenaars zijn ook eeuwig op reis en op zoek. Niet alleen naar inspiratie, maar ook naar erkenning. Die erkenning kunnen ze bekomen door via ons het publiek te vinden. Om dat te verwezenlijken willen we een creatieve community crëeren.
We willen wedstrijden organiseren om jonge kunstenaars een kans te geven.
Zendtijd vrijmaken voor onbekende kunstvormen of amateurkunstenaars.Tot slot dachten we ook aan het inrichten van een soort babbelbox. Een plaats waar kunstenaars voor een camera hun ding kunnen laten zien.


TV als Kunst
Bij onze laatste peiler is het de bedoeling om met televisie, het medium, en het publiek te gaan spelen. Dus eigenlijk willen we proberen kunst te creëren met televisie als middel.
We willen dit doen door op de tentoonstelling installaties in te richten of door performance art te creëren met TV.
We kunnen bijvoorbeeld TV op zich als een instrument gaan beschouwen en, door te zappen van kanaal naar kanaal in een bepaald ritme, muziek maken.

Als voorbeeld van een installatie hebben we onze opstelling in de TV-studio. Die behoeft wel wat uitleg.

Het publiek komt dus in de eerste ruimte die we gebouwd hebben en wordt er geconfronteerd met een schijnbaar normale tv-situatie. Een reporter doet zijn verslag bij een arte povera-tentoonstelling (dit is trouwens ook een voorbeeld van TV over Kunst, onze eerste peiler). Op de achtergrond ziet het publiek dus een lege zaal met paarden. Plots begint de presentator rechtstreeks vragen over de kunstvorm aan het publiek te stellen. Het publiek kan niet rustig in de zetel achteruit zitten, wegdromen en luisteren, maar wordt uitgedaagd om interactief deel te nemen en vragen te beantwoorden.
In de tweede ruimte is de situatie net omgekeerd. Het publiek zit plots in de TV. De presentator zit ook gewoon in de studio en probeert te communiceren met het publiek in de TV. Het decor waarvoor de presentator zijn verslag bracht is er niet echt. Het is op voorhand opgenomen. Er is dus niets. Een leegte.Die leegte wordt ook gesymboliseerd door de camera’s, die zoals in een echte tv-studio, opgesteld staan en niets capteren. De achtergrond is fake. Vooraf opgenomen. Net zoals de situatie die in de studio wordt gecapteerd wordt. Er zijn geen echte paarden. Enkel een krijttekening op de grond.
De bedoeling hiervan is het publiek nieuwsgierig te maken en een bepaalde reactie te genereren. Ze zouden zich moeten beginnen afvragen waar dit allemaal om draait. De betekenis van de kunst willen achterhalen.

Conclusie
Via onze TV-programma’s die we op de zender uitzenden, de community die we willen creëren om kunstenaars te verenigen (en ze een publiek te laten vinden) en onze installatie, hopen we de juiste reactie bij het publiek te verkrijgen.
We hopen van de drempel naar de kunst toe effectief te verlagen en kunst dichter bij de mensen te brengen.

Geen opmerkingen: