14 mei 2007

Doelgroepdenken

Beste medebohemers, eerst en vooral nen dikke merci voor de fijne samenwerking dit weekend, ben gisteravond thuisgekomen met nog ongelooflijk veel energie over, maar vandaag is er van diezelfde energie al minder te merken (de weerslag, weet u wel...). Toch even een poging ondernemen om iets te doen met de feedback die Simon en ik tijdens onze pitch gisteren, wisten te genereren...

Een dame uit he publiek merkte op dat "iedereen" als doelpubliek hebben absoluut niet evident is. We hebben onszelf sterk gefocust op de inhoud, de content van onze kunst-tv. Steeds weer viel alles terug op onze drie pijlers;
1) kunst naar tv,
2) tv naar kunst
en 3) kunst als tv.

Dit laatste wisten we zelfs praktisch uit te werken (zie "paardeninstallatie" opendeurdag). Binnen deze 3 pijlers draaide volgens mij heel veel rond de mensen achter de kunst en de mensen die houden van kunst, eender welke vorm van kunst, toch bleef er dankzij mogelijke formats als "De Zigeuners van de Kunst" ook ruimte over om niet-kunst-in-zich-dragende mensen te overtuigen. Conclusie = kunst is er dus voor iedereen, Simon en ik hadden het dan ook moeilijk om deze dame volledig te volgen... Ons geloof in projecten als Labo de Lux bevestigt dit alleen maar. Hoewel ik hieronder toch iets probeer te "doen" met haar opmerking.

Indien we onze content (die nu duidelijk afgelijnd is) naar een zender zouden brengen, kunnen we afhankelijk van het platform (een internetlabo, een digitaal themakanaal, You-Tube-toestanden, ...) misschien toch wat doelgroepgerichter gaan denken. Ik blijf erbij dat we kunst voor iedereen moeten durven/kunnen brengen, maar wanneer ik klassiek zendergericht (dus NIET internetlabo) denk, zouden we kunnen programmeren in verscheidene blokken, zoals ook Ketnet dat nu doet met onder meer Ketnet NT.

Blokken voor de echte kunstliefhebbers en blokken voor de mensen die nog moeten warm gemaakt worden, via populaire formats, meer human interest. Deze populaire formats (zelfs infotainment à la Rode Loper kan voor mij), hebben als bijkomend voordeel, dat we mogelijk ook de reeds geïnteresseerden tot ons kijkerspubliek kunnen rekenen. Dit wat het horizontaal programmeren en vooraf produceren betreft. Verticaal blijven onze 3 pijlers het absolute uitgangspunt. Althans da's mijn mening...

1 opmerking:

Anoniem zei

helep,
laat toch eens het rits' referentiekader los en denk inderdaad eens vanuit doelgroepen NT van Ketnet is wel mislukt omdat de doelgroep niet voldoende begrepen werd en zich dus ook niet aangesproken voelde om ook te kijken...stop het elitaire denken