15 maart 2007

dE ZoeKTocht nAar eeN NaaM


gegroet ritszigeuners/collegi !

Vorige week spraken we af dat iedereen eens dieper zou nadenken over wat te doen met onze naam, hierbij mijn twee voorstellen...

* zigeuners van de Kunst [ "van"de" ipv "der" en Kunst met hoofdletter, zuiver een intuïtieve wijziging ]
OF
* gezigeuNERD [waarbij;
Nieuw (kan gebaseerd zijn op bestaande zaken, maar met een nieuwe invalshoek, niet iets voorgekauwd),
Emancipatorisch (gericht op emancipatie, zich vrijmaken door kennis/info)
Rechtuit (eerlijk, ad rem)
Duratief (kennis/info die eenvoudig te verkrijgen valt, ook op langere termijn)
en bovendien een klein taalgrapje]

Voorlopig kunnen we "losse" ideeën en bestaande concepten & aanzetten tot concepten blijven sprokkelen, zodat we op korte termijn misschien meer doelgericht kunnen gaan denken...

8 opmerkingen:

Simon zei

Het tweede voorstel waar gewerkt wordt met een afkorting vind ik een goed idee. Het doet mij denken aan de K.U.T. site(een site met recensies voor films). Het ligt makkelijk in de mond en zo een woord onthouden de mensen. Misschien kan NERT ook staan voor New Elevating Rits Television.

Wouter zei

Idd, het tweede is wel cava.

We moeten natuurlijk ook opletten dat onze zigeuners nog ergens voor staan hé. Dat was meer een concept voor een programma

Simon zei

Ja dat is waar. Voor mij mag de naam zigeuners blijven bestaan. Zigeuners staan nooit stil, ze hebben duidelijk profiel en ze kunnen ass kicken. Maar misschien zijn er andere voorstellen?

Wouter zei

Ik vind Zigeuners ook leuk, 't is een mooi woord bv. Maar we moeten er volgens mij wel een betekenis voor vinden. Nooit blijven hangen op één plaats, vooruitgaan zonder wezenlijk je cultuur te veranderen. Lijkt me inderdaad een mooie uitleg...

En wat is dan 'Zigeuneren', als we voor de naam ZigeuNERD gaan (wat toch werkwoordachtig aandoet)

Jens zei

Nooit blijven hangen op één plaats, vooruitgaan zonder wezenlijk je cultuur te veranderen. Lijkt ook mij een goeie invulling voor onze zigeuners. Zullen we dan effectief een naamswijziging doorvoeren en zo ja, voor wat gaan we dan??
gezigeuNERD / gezigeuNERT / zigeuners van de Kunst of?
Misschien moeten we ook onze lay-out wat aanpassen, die nu nogal mainstream of gewoontjes oogt naar mijn bescheiden mening? Tuurlijk moeten we ook hier vertekken vanuit de inhoud, dus gaan we voor eerder klassiek, experimenteel/gewaagd, zakelijk, donker of licht? Ik zou gaan voor licht (want we brengen ook licht/informatie en kunst wordt maar al te vaak met zakelijke, eerder "elitaire" lay-outs gelinkt) en experimenteel. Laat maar horen...

Simon zei

Ik ga mee met het voorstel van gezigeuNERD. En de betekenis van het werkwoord 'zigeuneren' kunnen we een eigen invulling geven bv: maken, niet stilstaan, kleurrijk zijn etc...

Wat de lay-out betreft zou ik ook gaan voor iets meer kleur. Door onze vormgeving kunnen we ons profileren. Onze naam heeft te maken met zigeuners. Misschien in die trend, stijl denken?

Anoniem zei

Voor de lay out had ik gedacht om gewoon Nick, die toch kan photoshoppen, een banner te laten maken...

Anoniem zei

Ik ben ook voor de naam gezigeuNERD.
Het werkwoord zigeuneren vind ik ook erg goed. Met de betekenis die Wouter eraan gaf: 'Nooit blijven hangen op één plaats, vooruitgaan zonder wezenlijk je cultuur te veranderen'.
Voor de lay-out zou ik ook kiezen voor vrolijke, aantrekkelijke kleuren. Ziet Nick het zitten hier iets voor te maken?