10 maart 2007

Individuele Brainstorm: Sitenavigatie

Voor de navigatie op de site lijkt het me leuk om af te stappen van het klassieke kliksysteem. Het doel van de site bestaat er ook in om contacten tussen de studenten te bevorderen, dus gaan we vanuit die doelstelling een navigatie creëren. De site wordt opgebouwd als een school in semi-3D-topdown perspectief. Verschillende ruimtes staan voor de verschillende kanalen. Zo kan men in de bioscoopzaal solo’s en oefeningen bekijken. In de bibliotheek vind je dan weer cursussen, studietips, etc. Bij de ombudsdienst kan je met klachten en vragen terecht. Elke docent heeft uiteraard zijn eigen kantoortje en ook elke student moet in staat zijn om in het studentenhome een eigen kamer in te richten. Daar kan hij een portifolio plaatsen, een blog of vlog onderhouden en een profiel beheren. Je kan dan zelf kiezen of je jouw home, al dan niet beperkt, toegankelijk maakt voor anderen.
Het navigeren zelf gebeurt door avatars die volledig naar wens aan te passen zijn. Met de pijltjestoetsen kan je gewoon rondlopen in school en eventueel chatten met andere avatars die er ook rondwandelen. Chats kan je privé voeren of openbaar, en uiteraard zijn er ook speciale chatcafé’s voorzien in de virtuele school. Niet-ingeschreven bezoekers krijgen een bezoekersavatar en missen bepaalde functies, zoals privé-chat of de toegang tot studentencafé’s. Omdat het ronddolen door de school niet interessant is als je snel info zoekt is er uiteraard ook een systeem dat je in staat stelt jezelf meteen te teleporteren naar de gewenste stek.

Deze interface heeft zijn inspiratie gevonden in de virtuele chatwereld Taatu. (www.taatu.be)


5 opmerkingen:

Marc Lybaert zei

Lijkt me inderdaad een interessantere manier om te navigeren.
Misschien moet er ook een sitebord staan waardoor je niet hoeft te navigeren, maar rechtstreeks naar je doel kan gaan. Dit kan ook menukaart zijn

Jeffrey zei

is dit niet wat te moeilijk om te realiseren indien de site er echt komt? Verder vind ik het een tof idee

Wouter zei

Een soort plattegrond waar je gewoon op kan klikken lijkt me interessant om snel te navigeren.

Ik ga dit idee nog extra 'hersentijd' geven om te bekijken op welke manier het realiseerbaar is, de pro's en contra's te formuleren en te zien welke extra mogelijkheden dit kan scheppen.

BROEDBOX zei

hey, ik ben ff gaan checken op taatu, het gegeven lijkt me heel boeiend!!!! Maar ik werd er wel om de 10 sec. lastig gevallen door 11-12 jarige pubers die een internet verkering wilden. DAMN! Elias

Anoniem zei

't Is dan ook een site die zich op dat volkje mikt :p Ben het daar ook na 5 minuutjes afgebold nadat ik mijn screentjes had gemaakt en de bioscoop es had getest...